Polsko 2016

V sobotu 28. 5. 2016 se osm studentek spolu s vedoucí Mgr. Jarmilou Marciánovou a hlídačem Albertem Marciánem alias Bertíkem vydaly na dvoutýdenní mezinárodní praxi v hiporehabilitaci v projektu Erasmus+ do hiporehabilitačního střediska Zielona Góra v Polsku.

Areál Hiporehabilitačního střediska v Przylepu je velmi krásný a rozlehlý. Nachází se zde stáje s 30 koňmi, 3 pískové venkovní jízdárny, krytá hala, kolotoč pro koně, kruhovka, ohrady, které jsme pracně natřely, hiporehabilitační lesní stezky a pro klienty hotel, restaurace, rehabilitační bazén, sportovní hřiště a ohniště.

Náš každodenní program začínal ranním krmením v 7.00, kdy jsme koním dávaly seno a oves, v 9:00 jsme se rozdělily na 2 skupiny, jedna skupina pomáhala u hiporehabilitace připravovat koně, vodit je a asistovat při jízdách klientů. Druhá skupina si nachystala barvy, štětce, ředidlo a vyrazila natírat ohrady. V dopoledních hodinách jsme si chystaly koně k jízdám. Na jízdárně jsme zlepšovaly své jezdecké dovednosti. Odpoledne se skupiny vyměnily, koně jsme vyměnily za štětce a štětce za koně. Po večeři jsme pomáhaly při večerním krmení a zametání stájí. A konečně nastal zasloužený odpočinek, který jsme využily na večerní návštěvu bazénu, opékání špekáčků a hraní minigolfu a stolního tenisu.

Během pobytu jsme navštívily starobylé polské město Zielona Góra, kde jsme si prohlédly centrum města a Palmiarieň – botanickou zahradu, u které jsme se vyfotily s bronzovým koněm, a jak praví pověst, kdo pohladí koňské ucho, zase se do Zielone Góry vrátí. Ucho jsme poctivě hladily, abychom se opravdu vrátily.

Při provádění hiporehabilice jsme se naučily nové způsoby asistence a získaly jsme nové zkušenostmi. Musely jsme koně vyčistit, nauzdit, dát madla s dečkou a poté jsme vodily klienty na koních v lese, nebo za nepříznivého počasí v kryté hale. Dále jsme pomáhaly jako asistenti hiporehabilitace.

V neděli 12. 6. 2016 jsme v 5 hodin ráno opustily středisko, kam se chystáme určitě někdy vrátit. Na zpáteční cestě jsme zažily dramatické chvíle při přestupu ve Wroclawi, kde jsme měly pouhé 3 minuty na přestup do vlaku do Katowic. Ovšem jako studentky veteriny, v čele s Mgr. J. Marciánovou a Bertíkem, jsme to úspěšně zvládli!